2.5.11

Perkara Yang Kita Telah LUPA


 .............................

Kita telah lupa untuk belajar Ilmu fardhu ain dan tauhid sebelum berdakwah,

Kita telah lupa untuk berpegang kepada AL-Quran dan Hadis, kerana kita hanya berpegang kepada kata-kata orang lama dan karkun.

Kita telah lupa bahawa Elders, Maulana dan Orang Lama kita mengajar kita supaya berlemah lembut dalam bertutur.

Kita telah lupa untuk bercakap bahawa kita keluar di jalan Allah untuk ISLAH DIRI bukan untuk baiki orang lain.

Kita telah lupa untuk bekerja dengan baik kerana kita terlalu leka dan taksub dengan 2jam setengah kearah 8 jam,

Kita juga telah lupa untuk menjaga hati rakan seusaha kerana terlalu asyik dengan 'tasykil',

Kita telah lupa untuk bersangka baik dengan orang awam, kerana kita rasa kita yang terbaik,

Kita telah lupa bahawa kita buat kerja Agama untuk dapat REDHA ALLAH, bukan untuk RANKING dan NAMA.

"Tuan-tuan, malu kita dengan keputusan hasil kerja kita bulan ini, merosot teruk ni, macam mana kita nak jawab ngan ''Orang Besar" ni, dulu Markaz kita dapat No 4, tak takut ke kita turun ke no 5?.. Insya-Allah tuan2, kita kena tingkatkan lagi usaha kita, sesiapa yang tak buat 2 jam setengah setiap hari maka Allah akan uji dia, jadi baik kita buat". Itulah kata-kata yang saya dengar dari "Orang Besar" negeri yang terkenal. Dan kata2 itu juga membuat saya meluat dan lemah semangat, mana pergi TARGHIB yang dahulu sentiasa kita dengar?, bila la hati ni nak sejuk.

 Tuan-tuan kita buat usaha agama bukannya ambik gaji ngan "Orang Besar" tu pun, kenapa mereka nak memaksa kita pula, yang tak boleh tahan bila mereka marah karkun2 baru dan karkun yang datang dari jauh. Senang-senang je marah , tengking siap ngan ugut sekali. Lepas tu kita pulak mengikut tabiat begitu, buat kat orang muhalah, La Hau La Wa La Quwwata Illa Billah..

Aku bukan mengumpat dan memfitnah, dan aku juga bukan saja2 nak buka pekung aib orang, aku hanya nak para karkun semua fikir, malu la kita dengan Orang Dakwah di seluruh dunia, tak tengok ke usaha dakwah yang maju di Saudi macam mana? di Qatar, di U.S, di U.K?.. Kita terlalu sibuk dengan kuantiti dan telah lupa dengan kualiti..Itu adalah hakikatnya dan kita harus perbaiki.



USAHA DAKWAH ITU SUCI TETAPI TELAH DICEMARI OLEH MEREKA YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB.. 


JADILAH ORANG YANG BERTANGGUNGJAWAB


PEACE NO WAR..

To be continued....