16.8.12

Panduan Beraya

Salam semua pembaca, maaf atas sebab lama juga saya tidak mengemas kini blog yang agak 'berhabuk' ini atas faktor kesibukan. Raya dah dekat, puasa korang macam mana?. Amal Ibadat?. Huh.. Itu soalan yang biasa disoal oleh kawan-kawan yang agak alim dan warak, susah juga nak menjawabnya kan?.

Ok lah, kita akan beraya 2 hari lagi kalau tak silap, jadi apakah perkara yang perlu kita ambil tahu tentang Hari Raya ni?. Supaya segala pahala dan amal kebaikan kita selama sebulan Ramadhan tidak terbakar begitu sahaja.

Pantang larang berhari Raya

 Bila menjelang hari raya, maka ramailah sanak saudara dan jiran tetangga yang kita akan berjumpa untuk mengeratkan silaturahmi. Jadi ramailah dikalangan masyarakat yang tak berapa berilmu ini tidak menitik beratkan isu dalam salam menyalam ini.Iaitu mereka boleh bersalam dengan sesiapa sahaja, bini orang atau suami orang. Dan inilah yang diamalkan oleh puak yang mengaku diri mereka moden dan 'advance'.

Huff, tahu tak? bersalam dengan wanita atau lelaki yang bukan mahram adalah Haram dan dapat dosa besar. Begitu juga dengan bertudung atau berhijab bagi wanita, walaupun berada didalam rumah nenek sekalipun, tetapi jika wujud lelaki bukan mahram didalamnya maka wajib bagi dia untuk berhijab.

Oleh itu sama-samalah kita pakat2 jaga dan pelihara maruah dan Agama kita yang suci ini, kepada yang tak tahu silalah belajar.


No comments: