26.8.12

Berfikirlah di luar kotak

Semasa aku di dalam kuliah, seorang pensyarah sedang memberi penerangan dengan bersungguh-sungguh kepada para pelajarnya: "Di dalam sistem pengurusan, setiap tindakan yang dibuat mestilah berkesan dan cekap, malah...".Belum habis pensyarah memberi penerangan tiba-tiba salah seorang pelajar lelaki mencelah dengan selambe, "Oh, maknanya kedua-dua ciri ini mesti ada  dalam pengurusan kan?". Pelajar-pelajar lain di dalam kelas tersebut semua kebingungan, ada yang geleng kepala, ada yang cakap "soalan bodoh macam tu pun nak tanya ke?. Dah tahu bertanya pula...aduhai. Jadi kesudahannya masing-masing tak puas hati dengan sahabat yang kecoh tersebut hinggakan ada yang melepaskan geram dengan mengigit-gigit kuku mereka malah ada juga yang mengorek hidung. Huff..

                                             
                                               ***********************************



Tolonglah jangan buat muka b*d*h macam nii!


Peristiwa berikut mungkin pernah berlaku kepada diri anda, terutamanya apabila berada di dalam situasi majlis ceramah dan syarahan ataupun di dalam kelas. Dalam bilangan 30 orang peserta, mungkin ada sorang dua yang kurang bijak atau bengap sedikit. Bila cikgu bercakap maka dia menyampuk, suka buat bising je memanjang, seolah-olah dia dengan cikgu je kat dalam kelas. Sabar..sabar..

Manusia yang mempunyai sifat sedemikian selalunya kurang atau cetek ilmu dan adab dalam pergaulan. Plus+ dia juga tidak tahu bila masa sesuai untuk mencelah percakapan orang lain, dia juga tidak tahu bila masa untuk mendengar dan bila masa untuk bercakap dan bertanya.

Sebagai manusia yang waras lagi beriman kepada Allah s.w.t, kita diperintahkan untuk jadi bijak, iaitu berfikir untuk kesejahteraan orang lain. Oleh sebab itu Allah memuji orang-orang yang berfikir di dalam Al-Quranul Karim

;-----


 قُل لاَّ يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُواْ اللّهَ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

 Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun kebanyakkan perkara yang buruk itu membuatkan hatimu tertarik. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.

 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ 

" Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna

-----Benarlah firman Allah Yang Maha Agung ----


Bukan mudah untuk menjadi manusia yang digelar Ulul Albab iaitu AHLI FIKIR. Itulah manusia yang otaknya sentiasa berfikir dengan keadaan sekililingnya.

Sebagai contoh, Ahmad melihat seekor kambing yang sedang memakan rumput yang hijau. Bisik Ahmad di dalam hatinya: " Oh, besarnya kambing tu, kalau sembelih ni mesti banyak daging, boleh masak gulai kambing lepas tu boleh jual semangkuk RM7, boleh buat duit nii..hehe ".

Seorang lagi bernama Basyir, beliau melihat seekor kambing lantas merenung panjang, Bisik Basyir didalam hatinya "Oh, cantiknya kambing ni, reka bentuknya, hebat betul kuasa Allah Yang Maha Esa menjadikan haiwan ini dengan sempurna sifatnya, bahkan manusia boleh ambil manfaat darinya. Kambing ni kalau disembelih boleh bagi makan orang ramai kat surau, boleh buat pahala".

Situasi kedua-duanya agak berbeza yang pertama tu berfikir di dalam kotak, iaitu berfikir sehala sahaja. Yang sorang lagi memang Ahli Fikir, dia senantiasa merenung akan kebesaran Allah. Malah dia juga sentiasa mencari jalan untuk menghasilkan pahala. Ini adalah manusia yang bijak. ULUL ALBAB....

Di antara ciri ULUL ALBAB adalah :-

1. Bersemangat dan konsisten di dalam mencari Ilmu Pengetahuan.
2. Sentiasa Berfikir dan Merenung
3. Berpegang dan beramal dengan kebaikan
4. Teliti dalam menerima sumber atau maklumat
5. Mengambil pengajaran daripada sejarah silam
6. Bangun malam dan beribadat
7. Hanya Takut kepada Allah

Kesimpulannya, apabila kita hanya berfikir di dalam kotak biasa, maka kita akan hidup sama seperti yang tidak beriman kepada Allah s.w.t, hidup dengan satu hala. Oleh itu, insan yang hebat dan mempunyai adab tahap yang tertinggi adalah yang menggunakan akal fikirannya untuk berfikir dengan waras.. Jadi marilah menjadi Ulul Albab, kerana Ulul Albab adalah mereka-mereka yang berfikir di luar kotak, maka hasil buah fikiran mereka adalah luar biasa dan menakjubkan...

Sekian..

2 comments:

Hidayatullah said...

muka annoying tu kalau sape bwat mmg nk kne goreng hidung dia. haha

puteri jalanan a.k.a annur said...

jgn fikir diluar kotak,nnt orang kata kita gila.haha

salam perkenalan tuan rumah..:)