1.4.11

Bila wanita dah Mengidam



Pernah tak kita dengar, ada wanita yang sedang sarat mengandung mengidam nak solat tahajud 8 rakaat, atau nak khatam Al-Quran 30juz. Mesti takde kan?. Yang selalu kita dengar, wanita ni kalau dia mengandung mesti mengidam benda yang pelik2 dan susah nak cari. Itu bermakna, mengidam ni adalah kehendak nafsu semata, dan sebenarnya mengikut kehendak wanita yang mengidam ni bukanlah sesuatu yang perlu dipenuhi pun, ada orang tua2 cakap kalau tak sempurnakan kehendak ibu mengandung, nanti anak kena penyakit pelik. Hmm,itu semua tahyul.

Nafsu ni bila dah kita selalu sangat ikut, lama kelamaan kita yang akan penat, seolah-olah nafsu pula yang mengawal diri kita. Memang tidak salah untuk si suami memenuhi kehendak isteri, tapi kalau dah minta makanan yang pelik2, yang susah nak cari, tak ke dapat dosa tak pasal2, menyusahkan suami.

Tengok paper kat atas tu, bila isteri dah selalu sangat mintak kat suami, sampai serabut si suami tu dibuatnya, bukannya suami tu tak pernah cuba untuk penuhi, kasihan pula si suami melayan karenah si isteri.

Tapi yang si suami tu pun satu, nasihat la elok2, ini sampai dibelasah cukup2.. mungkin dia dah simpan dendam kat isteri dia dari dulu kot..entah..Nasib baik perempuan tu cedera ringan je.

Yang penting, kita semua kena ambil teladan dan pengajaran, untuk mendirikan rumah tangga ni bukan mudah, kita harus belajar dengan orang tua2 kita dan yang paling penting berpandukan agama Islam yang suci.

Belum tentu kita ada ijazah atau pHd, kita boleh bahagia. Ramai yang aku tengok zaman sekarang kaum wanita yang ada ijazah dan kerja hebat2 tak reti masak, apatah lagi nak layan suami yang penat balik kerja ataupun didik anak2..Hmm, macam mana la agaknya generasi akan datang, Inilah jadinya bila nak hidup ikut cara Non-muslim, kan dah susah. Menyama tarafkan wanita dan lelaki... Tahu tak ada 1000 perbezaan lelaki dan perempuan. Tak percaya, boleh cari kitab tu kat kedai buku agama.

Wanita hanya ada 1akal 9 nafsu, manakala lelaki ada 9akal dan 1 nafsu, alangkah cantiknya bila masing-masing tunaikan hak, tak de lah kacau-bilau rumah tangga, ini tidak, time orang lain kahwin dia nak kahwin jugak, tapi ilmu berkeluarga pun tak tahu..tu semua kena belajar, dan bukannya datang dengan sendiri.

2 comments:

Wafi said...

oh penyakit hati manusia...

Norsha said...

err....tuan punya blog ni, dh kawin
ke? Adikku sayang, bukan senang ye
melayari bahtera rumahtangga ni, kalau tiada kesabaran dan keimanan juga pengorbanan, baik lelaki baik pompuan, tapi pd akaklah, pompuan ni sebenarnya lembut hati, kalau yg laki tu pandai ikram, takde le jadi sume ni, tapi ntahlah....kurang sabo ni